На Перперикон навлязохме в петия месец на интензивни археологически разкопки. Както съм съобщавал вече, ние се намираме в разгара на най-мащабната кампания в 25-годишната история на проучванията на свещения скален град. Това съобщи проф. Николай Овчаров, цитиран от "Труд".
Още от началото на юли там работят близо 70 души, а към края на следващата седмица ще бъдат отчетени невероятните резултати от сезона, сред които се вече обявените олтари за кървави жертвоприношения и цял квартал от средновековния град.
Но има и още изключително интересни открития, за които ще бъде съобщено на заключителната пресконференция на 13 ноември. А сега ще открехна завесата с един наистина уникален паметник на приложното изкуство.
Става дума за уникална ажурна бронзова апликация, на която след отличната и прецизна работа на реставраторите се появи цяла евангелска сцена. Отчетливо се виждат фигурите на св. Богородица вдясно, св. Йосиф, бащата на Христос, вляво, и самото бебе Исус, изобразен схематично между двамата.
Веднага се виждат подробности, които ни позволяват да определим сцената в XIII-XIV в. и да я отнесем към западното средновековно изкуство.
За разлика от византийското, още в романския период на средновековното изкуство на Западна Европа от двете страни на яслата във Витлеемската пещера се изобразяват земните родители на Христос – Мария, почиваща си след раждането и вляво – св. Йосиф. И двамата сочат към Детето, жестовете им напомнят за жертвоприношение.
Сама по себе си тази находка е изключително интересна. Тя показва навлизането в България през XIII-XIV в. на много западни феодални обичаи. Българското болярство възприема редица западни моди като носенето на рицарски колани и наметала, дори и хералдически гербове с изображения на лъвове, грифони и т. н.
Откритата апликация е поредно доказателство за тези процеси. Най-вероятно тя е изработена в западни или средноевропейски ателиета, като тези в Дубровник и Венеция.